Usługa SkinVision ma szansę stać się ważnym narzędziem w profilaktyce nowotworu skóry

Redakcja
Udostępnij:
Usługa SkinVision, dzięki której każdy, przy pomocy własnego smartfona, może zbadać znamię skórne, jest dostępna w Polsce od pół roku. Z Erikiem de Heus, CEO SkinVision, rozmawiamy o korzyściach, jakie daje usługa, o tym, do kogo dokładnie jest skierowana i jaki stosunek mają do niej lekarze.

Jak oceniacie przyjęcie usługi na polskim rynku? 
Polska ma jeden z najniższych wskaźników wykrywalności czerniaka w Europie, zarówno pod względem liczby przypadków wykrytych we wstępnej fazie, jak i liczby przypadków wykrytych w ogóle. W Polsce czerniak stanowi zaledwie 4% wszystkich typów nowotworu skóry, jednak charakteryzuje się bardzo agresywnym przebiegiem i odpowiada za 80% zgonów z powodu tego typu schorzenia.

Właśnie dlatego w kwietniu nawiązaliśmy strategiczne partnerstwo z Novartis, aby udostępnić SkinVision polskim użytkownikom, przyspieszając wykrywanie przypadków czerniaka i obniżając śmiertelność spowodowaną chorobą. Od tego czasu usługa została przyjęta przez tysiące Polaków.

Przy 9,5 mln osób (ok. 25% populacji) w Polsce podlegających wykluczeniu cyfrowemu (według Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji) jest jednak jeszcze wiele do zrobienia. Wiąże się to również ze zmianą pokoleniową, ponieważ prawie 6 milionów (około 16% populacji) wykluczonych to emeryci. Stanowi to dodatkowe wyzwanie, zwłaszcza że osoby, które najbardziej potrzebują opieki zdrowotnej, to osoby najbardziej przeciwne zmianom.

Do kogo skierowana jest usługa SkinVision?
Z usługi SkinVision może skorzystać praktycznie każdy, kto ukończył 18 lat. Jak udało nam się zaobserwować, różne grupy demograficzne korzystają z usługi, kierując się różnymi motywacjami.

Osoby w wieku 30-55 lat to w dużej mierze, w przeważającej części, świadoma grupa konsumentów, która bierze aktywny udział w dbaniu o zdrowie własne i swoich bliskich. Są nie tylko naszymi użytkownikami, którzy jako pierwsi sięgnęli po nasze narzędzie, ale także ambasadorami wśród osób, które mogą być bardziej podatne na zachorowanie na nowotwór skóry, ale są mniej skłonne do przyjmowania nowych technologii. Mowa tu zwłaszcza o pokoleniach, które nie dorastały w czasach rewolucji cyfrowej.

Następna grupa, osoby w wieku 55+, jest dość zróżnicowana. Niektórzy z tych odbiorców są niezwykle zaawansowani cyfrowo, podczas gdy inni potrzebują więcej czasu i informacji, aby przyjąć nową technologię. Natomiast warto podkreślić, że wśród osób z tej właśnie grupy ryzyko występowania czerniaka jest najwyższe, co sprawia, że ​​SkinVision powinno być dla nich niemal niezbędnym elementem samokontroli i przedłużania własnego zdrowia.

Czy z Pańskich obserwacji wynika, że ze SkinVision korzystają głównie osoby, które podejrzewają, że ten nowotwór skóry może dotyczyć właśnie ich?
Wyróżniliśmy trzy rodzaje użytkowników SkinVision. Zatroskani o swoje zdrowie: użytkownicy, którzy mają pilną potrzebę sprawdzenia – są zaniepokojeni danym objawem i chcą sprawdzić, czy mają nowotwór skóry. SkinVision pomaga im zweryfikować, czy i jak pilnie muszą udać się do lekarza w celu uzyskania diagnozy.

Zorientowani na nowości: użytkownicy, którzy lubią jako pierwsi testować nowe rozwiązania. Lubią łączyć tradycyjne i nowoczesne sposoby dbania o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Jeśli coś do nich przemawia, stają się najlepszymi ewangelistami. Często mają już kilka powiązanych aplikacji na swoim smartfonie, a SkinVision to kolejne rozwiązanie umożliwiające zachowanie zdrowia i wspieranie ich własnego planu na zdrowe życie.

Goście: użytkownicy, który usłyszeli o usłudze SkinVision od współpracujących z aplikacją partnerów (kliniki, dermatolodzy, ubezpieczyciele zdrowotni, firmy farmaceutyczne, marki zajmujące się zdrowiem skóry, instytucje rządowe, organizacje charytatywne). Użytkownicy ci pochodzą z różnych środowisk i mają różne motywacje, skłaniające ich do skorzystania z usługi.

Z usługi SkinVision skorzystało już ponad 2 mln użytkowników na świecie – ile do tej pory udało się potwierdzić przypadków nowotworu skóry?
Usługa SkinVision wykryła 50 000 klinicznie zweryfikowanych przypadków nowotworu skóry.

Jak dokładnie działa usługa? Na ile jest to działanie sztucznej inteligencji? Jaką rolę odgrywają współpracujący lekarze dermatolodzy?
SkinVision to najwyższej jakości usługa medyczna. W centrum usługi znajduje się aplikacja SkinVision – narzędzie medyczne, które w smartfonie łączy technologię sztucznej inteligencji z wiedzą specjalistów zajmujących się zdrowiem skóry i dermatologów. Klient może dokonać badania zmian na skórze przy pomocy aparatu w swoim smartfonie i dostać informację zwrotną z oceną ryzyka oraz wskazania, czy i jak pilnie potrzebna jest wizyta u lekarza.

Spróbuję to opisać bardziej precyzyjnie. Zdjęcia wygenerowane przez użytkowników są przetwarzane przez konwolucyjną sieć neuronową (Convolutional Neural Network-CNN). Zastosowany algorytm SkinVision przeprowadza ocenę ryzyka w celu oznaczenia poziomu ryzyka dla określonego miejsca na skórze. W oparciu o klasę ryzyka, aplikacja przedstawia zalecenia dotyczące kolejnych kroków, jakie należy podjąć. Algorytm oparty na CNN wykazał większą dokładność niż tradycyjne metody klasyfikacji, co było możliwe dzięki nauce sieci w oparciu o miliony obrazów reprezentujących przypadki nowotworu skóry zgromadzonych w naszej bazie danych.

Jakość naszych usług realizujemy poprzez połączenie technologii z naszym doświadczeniem medycznym. Posiadamy wewnętrzny zespół dermatologów, którzy prowadzą ciągłą kontrolę jakości wyników algorytmu. Jeśli zaniepokoi ich zmiana na skórze, która została oznaczona przez algorytm jako niskie ryzyko, klasyfikacja zostanie zmieniona na wysokie ryzyko i system poinformuje o tym użytkownika.

Każde zdjęcie, po dokonaniu oceny przez algorytm, jest sprawdzane przez co najmniej trzech dermatologów współpracujących ze SkinVision. Po zebraniu informacji, kontaktujemy się z użytkownikami wysokiego ryzyka, aby upewnić się, że zgłoszą się do lekarza. Nasz zespół pozostaje w kontakcie z użytkownikami, aby zapewnić wsparcie podczas całego procesu. Jeśli użytkownik ma zlecone wykonanie raportu histopatologicznego, wykorzystujemy wyniki i informacje przekazane przez dermatologów, aby jeszcze bardziej poprawić dokładność algorytmu.

W przeszłości pojawiały się zarzuty co do aplikacji, że daje fałszywe wyniki? Czy ta skuteczność się poprawiła? Jakie są statystyki?
Aby zagwarantować doskonałą jakość naszej oceny ryzyka i wypracowywać jak największą skuteczność, testujemy nasz algorytm na zdjęciach znamion skórnych, które zostały potwierdzone jako nowotwór skóry poprzez biopsję. W ten sposób możemy zmierzyć czułość naszego algorytmu, która według opublikowanych danych wynosi 95%. Oznacza to, że nasz algorytm może poprawnie wykryć nowotwór skóry w 95% przypadków, co zostało również potwierdzone badaniami klinicznymi przeprowadzonymi przez zewnętrzne instytucje medyczne i opublikowane w najważniejszych czasopismach naukowych.

Jaki stosunek do usługi mają lekarze – są sceptyczni czy traktują ją jako narzędzie, które może pomóc im skutecznie wykrywać groźne sytuacje?
SkinVision oferuje znaczące korzyści całemu systemowi opieki zdrowotnej. Korzyści te obejmują ograniczenie zbędnych zabiegów, zmniejszenie złożoności leczenia (tj. wczesne wykrywanie nowotworu skóry, kiedy najłatwiej jest go wyleczyć) szybka i łatwa dostępność opieki, dostępność, opieka zdalna w sytuacjach kryzysowych (takich jak pandemia COVID).

Usługa jest ceniona przez ekspertów, którzy rozumieją, że SkinVision nie jest zamiennikiem lekarza, ale w rzeczywistości narzędziem wsparcia, które pomaga poprawić precyzję diagnostyki nowotworu skóry, a co za tym idzie, przyspieszyć obsługę i jakość opieki nad pacjentami. Pomagamy przedstawić właściwego pacjenta właściwemu lekarzowi we właściwym czasie, zapewniając każdemu lekarzowi możliwość zbadania większej liczby potrzebujących pacjentów, a tym samym ocalenia większej liczby istnień ludzkich.

Prof. Aleksandra Lesiak z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, komentując pojawienie się SkinVision w Polsce, podkreśliła, że taka usługa może zmienić bardzo wiele, także sposób, w jaki postrzegamy siebie. Jej zdaniem sytuacja, w której np. na naszej skórze pojawi się pieprzyk, który przyciągnie naszą uwagę, a my będziemy mieli dostęp do usługi, która pomoże go zbadać, z pewnością ją wykorzystamy. Im więcej będzie osób, które będą się same badały, tym więcej późniejszych porad dermatologicznych
i więcej badań lekarskich, które mogą pomóc w szybszym i wcześniejszym wykryciu czerniaka. Oczywiście każda innowacja spotyka się także z pewnym poziomem sceptycyzmu i zaobserwowaliśmy to samo w przypadku naszych usług.

Więcej dowiesz się na: www.skinvision.com

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #3

Synoptis Pharma

APTEO Calcium + kwercetyna tabl. 20 szt.

7,69 zł4,49 zł-42%
miejsce #4

Sandoz

Linex Forte 28 kaps

33,75 zł20,63 zł-39%
miejsce #5

DuoLife

DuoLife Aloes 750ml

117,41 zł84,80 zł-28%
miejsce #6

Pfizer

CENTRUM SILVER 50+ 2 x 30 tabl. + Opaska Krokomierz

56,12 zł42,90 zł-24%
Materiały promocyjne partnera

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Materiał oryginalny: Usługa SkinVision ma szansę stać się ważnym narzędziem w profilaktyce nowotworu skóry - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie