Suplementy diety na zimę – które wybrać?

Materiał informacyjny BioTechUSA
Udostępnij:
Zima to czas, kiedy szczególnie powinno się pomyśleć o wzmocnieniu odporności. W tym pomóc mogą suplementy diety, które zawierają odpowiednią dawkę witamin i minerałów, tak potrzebnych w okresie, kiedy spada temperatura na zewnątrz, a organizm jest bardziej narażony na stres i negatywny wpływ czynników zewnętrznych.

Podczas zimowych miesięcy układ odpornościowy jest obciążony, przez co zwiększa się podatność zachorowania na grypę czy przeziębienie, ponadto częściej możesz odczuwać zmęczenie i obniżenie nastroju. Dlatego wraz z przyjściem śniegu i mrozu warto pomyśleć o suplementacji, która może wzmocnić organizm. W sklepie z suplementami znajdziesz mnóstwo produktów, które mają wspierać odporność, wspomóc odchudzanie, dodać energii czy działać na piękno włosów i paznokci itd. W tym artykule przybliżamy najlepsze suplementy, które warto dostarczać zimą.

Suplementy diety – podstawowe informacje

Zacznijmy od podstaw. Suplementy diety to specjalna grupa produktów żywności, które zawierają skoncentrowane ilości witamin, składników mineralnych lub innych substancji, wykazujących efekt odżywczy lub fizjologiczny. Co ważne, suplement nie jest lekiem. Stosuje się go w celu wzbogacenia diety o konkretne składniki. Dotyczy to zwłaszcza niedoborów w czasie zwiększonego zapotrzebowania organizmu na konkretne witaminy czy minerały – przykładem jest regularny trening na siłowni czy właśnie okres zimowy.

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej zaleca, aby suplementacja była dopasowana do indywidualnych potrzeb organizmu, prowadzonej diety i stylu życia. Wskazuje, że w przypadku osób zdrowych, o niespecjalnych wymaganiach żywieniowych, warte rozważenia mogą być suplementy diety zawierające takie witaminy jak A, C, D, E, K oraz witaminy z grupy B jak: B1, B2, B3 (niacyna), B5 (kwas pantotenowy), B6, B7 (biotyna) oraz B9 (kwas foliowy).

Jakie suplementy diety są wskazane do suplementacji zimą?

• witamina D3
• witamina C
• witamina E
• witaminy z grupy B
• cynk

Suplementy wzmacniające odporność dobrze jest zacząć stosować na dwa, trzy miesiące przed okresem ryzyka, czyli jeszcze w okresie jesiennym. Przed sięgnięciem po jakikolwiek preparat, warto skonsultować się z lekarzem. Na podstawie wywiadu i badań krwi może zarekomendować odpowiednie produkty, a także wskaże dawkowanie. Pamiętaj, że suplementacja przyniesie efekty, jeśli będzie dopasowana, przemyślana i uzupełniała faktyczne niedobory.

Witamina D na wzmocnienie odporności

Badania wykazują, że w sezonie zimowym aż 90% ludzi cierpi na deficyt witaminy D, a znakomita większość nie zdaje sobie z tego sprawy. Tymczasem witamina D działa nie tylko na wzmocnienie odporności, ale też jest ważna dla kości – jej brak może powodować krzywicę u dzieci i osteoporozę u dorosłych. Doniesienia medyczne wskazują, że witamina D odgrywa ważną rolę w utrzymaniu zdrowia w przewodzie pokarmowym. Wyższy poziom witaminy D zmniejsza podatność na choroby zapalne jelit i chorobę Leśniowskiego-Crohna, infekcje jelit i płuc u zwierząt i ludzi.

Dieta pokrywa maksymalnie 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę D, dlatego najlepiej dostarczać ją zewnętrznie. Osobom dorosłym (od 19. do 65. roku życia) zalecana jest suplementacja w dawce 800-2000 IU/dobę przez cały rok. W przypadku konkretnych wskazań lekarza dawkę można zwiększyć w okresie zimowym – za dawkę bezpieczną uważa się 4000 IU/dzień.

Witamina C na odporność

Kwas askorbinowy, czyli popularna witamina C, to przeciwutleniacz chroniący organizm przed wolnymi rodnikami. Od lat postrzegana jest jako najlepsze wsparcie dla układu odpornościowego, stąd taka popularność suplementów witaminowych. Badania udowodniły, że witamina C wykazuje właściwości przeciwwirusowe, pomaga zmniejszyć infekcje wirusowe i może poprawiać odporność. Jeśli suplement z witaminą C zawiera bioflawonoidu, tym samym zwiększa się działanie witaminy C i można odnotować większe korzyści dla zdrowia.

*

Zalecane spożycie witaminy C zależy od wieku, płci, stanu fizjologicznego. Przyjmuje się, że zapotrzebowanie na witaminę C zimą u dorosłych kobiet od 19. roku życia to 75 mg/dobę, a dorosłych mężczyzn 90 mg/dobę.

Witamina E na ochronę skóry

Niedobór witaminy E jest rzadki, ale nie ulega wątpliwości, że warto pomyśleć o suplementacji tej witaminy, zwłaszcza jak chcesz wesprzeć zdrowie skóry. Zimowa pogoda może powodować łuszczenie się, suchość i swędzenie skóry. Wprawdzie ratunkiem mogą być silnie nawilżające kremy z witaminą E, ale suplementacja wewnętrzna może przynieść równie wymierne korzyści. Badania wykazały, że witamina E pomaga zatrzymać wodę, tym samym skóra zachowuje miękkość i sprężystość. Wykazano również, że zmniejsza stan zapalny, zaczerwienienie i zmarszczki.

Zapotrzebowanie dobowe na witaminę E to od 8 do 10 mg, ale może szybko dochodzić do niedoborów. Warto tutaj sięgnąć po kompleksowe suplementy na skórę lub multiwitaminowe, które dostarczą kompleks witamin niezbędnych dla wsparcia zdrowia skóry.

Witaminy z grupy B na lepszy nastrój

Jest to grupa witamin rozpuszczalnych w wodzie, znanych pod wspólną nazwą witaminy z grupy B lub B-kompleks. Należą do nich B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5 (kwas pantotenowy), B6 (pirydoksyna), B7 (biotyna), B9 (folian) i B12 (kobalamina). Chociaż każda z nich ma inne funkcje, wszystkie pomagają w metabolizmie komórkowym.

Eksperci wskazują, że witaminy z grupy B wspierają układ odpornościowy i nerwowy, tym samym wpływają na ogólne samopoczucie. Mogą także poprawiać odnowę komórkową, chronić organizm przed chorobami, do tego hamują skutki stresu i napięcie, promując pozytywny nastrój, co pomaga powstrzymać zimową depresję. Dlatego zalecane są zimą, ponieważ mogą pomóc przy tzw. chandrze i obniżeniu nastroju. Kompleks witamin B zawierają głównie suplementy na zmęczenie, których zadaniem jest przywrócenie energii i poprawa samopoczucia.

Zalecana dzienna ilość jest inna dla każdej z witamin, dlatego należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Cynk na wzmocnienie i przeziębienie

Cynk jest minerałem często wskazywanym do suplementacji zimą. Pomaga układowi odpornościowemu w walce z wirusami i bakteriami poprzez udział w produkcji przeciwciał. W badaniach wykazano, że cynk skutecznie zapobiega i zmniejsza objawy przeziębienia. Suplementy z cynkiem polecane są nie tylko jako profilaktyka, ale także jako sposób na poradzenie sobie z przeziębieniem – eksperci zalecają szczególnie pastylki do ssania, które wykazują szybszą skuteczność i mogą sprawić, że szybciej poczujesz się lepiej. Dodajmy, że cynk zawierają również suplementy na odchudzanie, między innymi z tego powodu, że potrafi zmniejszyć apetyt na słodki smak.

Dzienne zapotrzebowanie na cynk u dorosłej osoby to minimum 5 mg, przy czym zalecana dzienna ilość cynku dla mężczyzn wynosi 11 mg, a dla kobiet 8 mg.

Zimą zadbaj o nawodnienie

O piciu wody dużo się mówi w okresie letnim. Paradoksalnie okazuje się, że w porze jesienno-zimowej grozi nam niebezpieczeństwo odwodnienia. Winowajcami są różnice temperaturowe i ogrzewanie. Przez ogrzewanie dochodzi do wysuszenia śluzówki nosa i jamy ustnej, dochodzi też do szybszej utraty wody z naskórka. Gdy sezon grzewczy się rozpoczyna, odkręcamy kaloryfery i grubiej się ubieramy, przez co organizm w naturalny sposób zaczyna się pocić. Nie pomaga również fakt, że najczęściej w tym okresie sięgamy po ciepłe herbaty i kawy, które wprawdzie dobrze rozgrzewają organizm, ale nie zapewniają wystarczającej ilości płynów, a nawet mogą dodatkowo odwadniać.

*

Zimą należy pić więcej wody. Najlepsza tutaj będzie woda mineralna, która dostarczy wiele cennych składników jak magnez i wapń, które wzmocnią organizm i przygotują go do ewentualnej walki z infekcjami. Picie wody jest ważne także w trakcie chorób – przyczynia się do skrócenia czasu trwania infekcji. Ile wypijać wody? Organizm człowieka o każdej porze roku potrzebuje ok. 2-2,5 litra płynów dziennie. Jednak o tym, że zimą należy dbać o nawodnienie organizmu tak samo, jak w ciepłych miesiącach roku, pamięta tylko 1/3 Polaków.

Podsumowując, sklepy z suplementami oferują produkty, które mają pomóc odzyskać energię, zwalczyć zmęczenie, wspomóc odchudzanie czy wzmocnić odporność w okresie zimowym. Pamiętaj jednak, że nie są one substytutem zbilansowanej, zdrowej diety – suplementy ją uzupełniają, a nie zastępują.

Przed sięgnięciem po suplement skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Przejdź na stronę główną Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie