reklama

Sprawdź nawyki żywieniowe swojego dziecka! Otyłość u dzieci to problem, któremu można zapobiegać za pomocą zdrowego żywienia i stylu życia

Materiał partnera zewnętrznego PZH Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (4 zdjęcia)
Żywienie dzieci i młodzieży zgodnie z zaleceniami to aspekt kluczowy dla zapobiegania rozwojowi nadmiernej masy ciała. W tej grupie wiekowej nadwaga i otyłość jest obecnie problemem osiągającym rozmiar epidemii. Przyczynia się do tego wiele czynników, m.in. niski poziom aktywności fizycznej wśród najmłodszych, zbyt częste spędzanie czasu wolnego przed ekranem telewizora lub komputera, nadmierne spożycie produktów będących bogatym źródłem cukru i tłuszczu, niedostateczne spożycie owoców, warzyw i pełnoziarnistych produktów zbożowych, zbyt częste sięganie po wysokoenergetyczne przekąski i słodkie napoje.

O skutkach nadmiernej masy ciała oraz o tym, jak przeciwdziałać problemowi nadwagi i otyłości wśród dzieci opowiada ekspertka Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej dr Katarzyna Wolnicka. Podpowiadamy, jak sprawić, by dzieci chętniej wybierały zdrowe produkty i nawyki. Istnieje wiele sposobów na zachęcenie dziecka do spożywania korzystnych dla zdrowia produktów, szczególnie owoców i warzyw. O niektórych z nich opowiada ekspertka z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej mgr inż. Anna Taraszewska.

Pierwsze lata życia dziecka to czas przyzwyczajania się jego kubków smakowych do rozmaitych pokarmów, smaków i konsystencji. Dlatego też edukacja żywieniowa powinna być rozpoczęta już od najmłodszych lat pociechy. Nacisk należy stawiać szczególnie na konsumpcję owoców i warzyw, gdyż spożycie pokarmów z tych grup przez dzieci stale plasuje się na niższym poziomie względem zaleceń. Szczególnie niechętnie jadanymi przez nie produktami są warzywa, co warto jak najszybciej zmienić. Działania w tym celu można prowadzić już nawet w okresie, gdy dziecko nie sięga jeszcze po pokarmy stałe.

Sprawdź nawyki żywieniowe swojego dziecka! Otyłość u dzieci to problem, któremu można zapobiegać za pomocą zdrowego żywienia i stylu życia

Karmienie piersią i rozszerzanie diety niemowlaka

Karmienie piersią, które jest zalecane przez WHO przez min. 6. pierwszych miesięcy życia niemowlęcia, stanowi pierwszy etap poznawania przez dziecko nowych smaków. Pokarm kobiecy nie ma stałego składu i smaku, zmienia się on w zależności od diety matki oraz etapu rozwoju dziecka. Mieszanki mlekozastępcze mają skład dopasowany do potrzeb dziecka jednak smak niezmienny w porównaniu do naturalnego mleka kobiecego, co nie pomaga dziecku w przyzwyczajeniu się do różnorodności smakowej.

Rozszerzanie diety niemowlaka o nowe produkty, powinno nastąpić po sześciu miesiącach wyłącznego karmienia piersią. Nowe pokarmy można zacząć włączać do diety dziecka nie wcześniej niż w 17 tygodniu życia, ale nie później niż w 26 tygodniu. Nie ma ustalonej kolejności włączania nowych pokarmów do diety malucha. Wskazane jest jednak najpierw podawanie warzyw jako produktów mniej słodkich. Dopiero po akceptacji różnych jarzyn zalecane jest rozpoczęcie podawania zdecydowanie chętniej spożywanych przez dzieci słodkich owoców.

Należy pamiętać, że rozszerzanie diety jest kluczowe w determinowaniu późniejszych preferencji żywieniowych dziecka. Dlatego nie należy poddawać się, podając warzywa – akceptacja nowego smaku może nastąpić nawet po kilkunastu próbach!

Czytaj także: Szczepienia – obowiązkowe, przeciw HPV i grypie. Dlaczego warto je wykonywać, komu i kiedy są zalecane oraz jaka jest ich skuteczność?

Aktywność fizyczna i zdrowy styl życia u dziecka — rola rodzica

Na wczesnych etapach życia dziecka jedynym autorytetem są dla niego jego rodzice. To na nich spoczywa odpowiedzialność, by wykształcić zdrowy styl życia u dziecka i nauczyć, które produkty są zdrowe, a które niekorzystne dla zdrowia. Również prezentowana przez rodziców aktywność fizyczna stanowi przykład dla najmłodszych.

Jeśli dla rodzica zdrowe odżywianie nie jest ważne, nie daje on dobrego przykładu swojemu dziecku. Jeśli spędza większość dnia na kanapie, trudno wymagać od pociechy, że będzie spędzać wolny czas na spacerze lub placu zabaw. Dlatego edukacja prawidłowego żywienia i sposobu spędzania wolnego czasu, w kwestii zapobiegania nadwadze i otyłości wśród dzieci i młodzieży, powinna być kompleksowa i obejmować zarówno dzieci, jak i ich rodziców lub opiekunów.

Sprawdź nawyki żywieniowe swojego dziecka! Otyłość u dzieci to problem, któremu można zapobiegać za pomocą zdrowego żywienia i stylu życia

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży

Informacji na temat zasad prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży dostarcza Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży opracowana przez ekspertów z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia z 2019 roku.

Piramida żywienia w graficzny sposób przedstawia, jak jeść zdrowo, czyli jakie produkty powinno spożywać dziecko i w jakich proporcjach. Im niższe piętro piramidy, tym produktów z danej grupy w diecie dziecka powinno być więcej.

Aktywność fizyczna jest fundamentem piramidy. Każdego dnia dziecko powinno poświęcać min. 60 minut dziennie na ruch. Wyżej znajdują się owoce i warzywa, których dziecko powinno jadać minimum 400 g na dobę. Następne piętro zajmują produkty zbożowe – najlepiej pełnoziarniste, kolejne to mleko i produkty mleczne, a następnie produkty dostarczające białko, czyli mięso, jaja, ryby i rośliny strączkowe. Na samym szczycie piramidy, plasują się produkty dostarczające zdrowe tłuszcze, czyli olej roślinny, orzechy i nasiona.

Dodatkowo w piramidzie umieszczono ikony obrazujące:

  • monitorowanie wysokości i masy ciała dziecka,
  • odpowiednią ilość snu – ok. 10 godzin dziennie dla dzieci w wieku 6-12 lat,
  • limit czasu korzystania z urządzeń elektronicznych (m.in. telefon, tablet, telewizja) – do 2 godzin na dobę,
  • higienę jamy ustnej.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3