Słodycze a poziom cholesterolu

Materiał informacyjny Berimal
Udostępnij:
Słodycze zawierają tłuszcze utwardzone, w związku z czym podnoszą poziom cholesterolu całkowitego we krwi. Jakich słodyczy powinny unikać osoby, które mają zaburzoną gospodarkę lipidową, a na jakie mogą sobie pozwolić?

Na poziom cholesterolu w organizmie w dużej mierze wpływa dieta. Nadmiar przetworzonych produktów, zbyt duży udział tłustych mięs, wędlin, pasztetów, sos, a także używek (alkoholu czy choćby kawy) przyczynia się do zaburzeń w gospodarce tłuszczowej organizmu.

Na poszczególne frakcje cholesterolu wpływają także słodycze. Okazuje się, że częste sięganie po słodkie przekąski i wyroby cukiernicze może nie tylko doprowadzić do przybrania na wadze, ale również zaburzyć gospodarkę lipidową.

Dlaczego słodycze podnoszą cholesterol?

Gotowe słodycze takie jak batony, czekolady, ciastka, a także wyroby cukiernicze (np. pączki, drożdżówki) zawierają tłuszcze utwardzone. Są to kwasy tłuszczowe typu trans, czyli utwardzone oleje roślinne, które wywołują szkodliwy wpływ na organizm. Jeśli w diecie jest ich zbyt dużo, mogą doprowadzić do chorób sercowo-naczyniowych.

Czym są tłuszcze trans?

Utwardzanie olejów roślinnych sprawia, że stają się one dłużej przydatne do spożycia. Z tego względu dodaje się je do słodyczy, batonów, czekolad i ciastek, które mają długi termin ważności. Utwardzanie odbywa się za pomocą uwodornienia, czyli dodania do olejów cząsteczek wodoru. W taki sposób powstają utwardzone kwasy tłuszczowe, które stanowią nowy związek chemiczny.

Dlaczego są szkodliwe?

Tłuszcze trans mają szkodliwy wpływ na zdrowie. Odkładają się w ścianach tętnic, przyczyniając się do rozwoju chorób układu krążenia i układu sercowo-naczyniowego. Spożywane w nadmiarze mogą doprowadzić do rozwoju chorób cywilizacyjnych, których przyczyną jest nieodpowiednia dieta.

Wpływ tłuszczy utwardzonych na poziom cholesterolu

Tłuszcze utwardzone typu trans zaburzają gospodarkę lipidową. Podnoszą poziom trójglicerydów we krwi oraz frakcję „złego” cholesterolu LDL, zwiększając w ten sposób ryzyko wystąpienia chorób spowodowanych wysokim poziomem cholesterolu.

Z tego względu osoby, które mają podwyższony poziom cholesterolu, powinny unikać produktów bogatych w utwardzone kwasy tłuszczowe. Są to między innymi paczkowane słodycze, których nadmierne spożywanie może nie tylko podnieść poziom cukru we krwi, ale także doprowadzić do zaburzeń gospodarki lipidowej.

Tłuszcze trans a oporność na insulinę

Tłuszcze trans mogą również doprowadzić do wzrostu poziomu glukozy we krwi, a w konsekwencji do rozwoju wielu chorób. Osoby, które są obciążone genetycznie występowaniem chorób związanych z poziomem glukozy, powinny dbać o zdrową dietę i unikać spożywania przetworzonych produktów. Sięganie po słodycze czy słone przekąski, w których także znajdują się tłuszcze utwardzone, może bowiem doprowadzić do rozwoju tych chorób.

Jakie słodycze można jeść?

Po jakie słodkie przekąski mogą zatem sięgać osoby, które mają podwyższony poziom cholesterolu? Najlepiej po owoce i bakalie. Jabłka, gruszki, morele, porzeczki, jagody, maliny i wiele innych owoców to nie tylko źródła witamin i mikroelementów, ale również błonnika wspomagającego trawienie i przyspieszające oczyszczanie organizmu ze szkodliwych substancji. W ten sposób regulują pracę układu trawiennego oraz cholesterolu. Co więcej, zawierają one też dużą ilość przeciwutleniaczy, które mają zdolność zwalczania wolnych rodników i wspomagania pracy układu immunologicznego, dzięki czemu wspierają naturalną odporność.

Orzechy natomiast są bogatym źródłem witamin z grupy B oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wspierają pracę układu sercowo-naczyniowego. Pomagają zapobiegać rozwojowi chorób oraz wspomagają utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu.

Dobrym wyborem dla osób z podwyższonym cholesterolem całkowitym są także słodycze domowego wyrobu. Ciasteczka z płatków owsianych, orzechów i żurawiny, brownie z fasoli, jagielnik z kaszy jaglanej, daktyli i orzechów nerkowca to pomysły na pyszne i zdrowe słodkie przekąski. Pozwalają zaspokoić ochotę na słodycze i jednocześnie nie wpływają negatywnie na gospodarkę lipidową.

Aby utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, należy także dbać o wzbogacenie diety o tłuszcze roślinne, chude mięsa, ryby, owoce morza, warzywa i owoce. Osoby, które chcą dodatkowo zadbać o swój organizm, mogą sięgnąć też po suplementy diety, pomagające utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu. Dobrym wyborem jest Berimal suplement diety, zawierający składniki pochodzenia naturalnego, które są dobrze tolerowane w organizmie.

W składzie Berimalu znajduje się ActiBPF, standaryzowana produkcja polifenoli z bergamoty oraz ekstrakt z czosnku standaryzowany na wysoką zawartość allicyny. Pozwala on utrzymać właściwy poziom glukozy i cholesterolu oraz wspiera mikrokrążenie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Przejdź na stronę główną Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie