Przyspieszenie metabolizmu – jak wspomóc układ trawienny?

Materiał informacyjny Guut
Udostępnij:

Prawidłowy metabolizm odgrywa ogromną rolę w naszym codziennym życiu. Jego spowolnienie skutecznie może utrudniać nam funkcjonowanie i wpływać negatywnie na komfort życia. Co zrobić, by uregulować pracę układu trawiennego i przyspieszyć przemianę materii? Jakie zmiany wdrożyć w życie? Cenne wskazówki znajdziesz w poniższym poradniku.

Metabolizm i układ trawienny

Metabolizm, inaczej określany jako przemiana materii, to wszystkie reakcje związane z pozyskiwaniem składników odżywczych i przetwarzaniem ich w energię, z wydalaniem produktów ubocznych. Dzięki metabolizmowi w naszym organizmie mogą zachodzić wszystkie procesy życiowe, jednak do jego prawidłowego funkcjonowania niezbędne są nie tylko składniki odżywcze, lecz także hormony i enzymy, w tym enzymy trawienne. Odpowiednia praca układu pokarmowego jest niezwykle ważna, by utrzymać prawidłowe tempo przemian metabolicznych, gdyż to właśnie dzięki niej nasz organizm pozyskuje niezbędne do reakcji substraty. Za pomocą specjalnych wzorów można wyliczyć minimalne tempo metabolizmu potrzebne do utrzymania oddychania płuc, pompowania serca i innych procesów zachodzących na czczo. W okresie dojrzewania podstawowa przemiana materii osiąga maksymalny poziom, by wraz z wiekiem stopniowo się obniżać. Stanowi ona około 50-70% dobowego zapotrzebowania kalorycznego człowieka. Podstawowa przemiana materii zależna jest od:

• rozmiaru ciała – im większe, tym większy metabolizm,
• płci – u kobiet mniejszy jest stosunek masy mięśniowej do ilości tkanki tłuszczowej, co przekłada się na wolniejsze spalanie kalorii,
• naturalnego zapotrzebowania na energię – o charakterze indywidualnym, często zapisane w genach,
• wieku – wraz z wiekiem zmieniają się proporcje tłuszcz/masa mięśniowa, a co za tym idzie – spowalnia metabolizm,
• zaburzeń hormonalnych,
• temperatury otoczenia – im chłodniej, tym większy wydatek kaloryczny pożytkowany jest na ogrzanie ciała.

Przyspieszenie metabolizmu – kiedy to potrzebne?

Większość z nas zdecydowanie narzeka, twierdząc, że ma zbyt wolny metabolizm, a przez to dużą skłonność do tycia. Dobra przemiana materii oczywiście jest bardzo ważna dla naszego zdrowia i samopoczucia, pozwala zachować energię i szczupłą sylwetkę. Na zwolniony metabolizm narażone są przede wszystkim osoby mało aktywne fizycznie i te, które mają zaburzenia hormonalne. Co zaskakujące, problem ten dotyczy również osób stosujących restrykcyjne, niskokaloryczne diety. Ludzki organizm przechodzi bowiem wtedy w stan swoistej „stagnacji”. Czasem zdarza się jednak odwrotny problem, a więc zbyt szybka przemiana materii. Zjawisko to dotyczy osób bardzo chudych, które pomimo dużego apetytu i spożywania sporych ilości jedzenia o dużej zawartości kalorycznej, nie są w stanie przytyć. Może to być związane z różnego rodzaju schorzeniami, które warto wyleczyć, wtedy osiągnięcie prawidłowej masy ciała powinno być o wiele łatwiejsze.

*

Jak przyspieszyć przemianę materii w naturalny sposób? Wśród najskuteczniejszych, a zarazem prostych do wdrożenia w życie metod na przyspieszenie metabolizmu wymienia się:

  • Pamiętaj o regularnym ruchu – nawet niewielka, ale systematyczna aktywność fizyczna, co najmniej 2 razy w tygodniu po pół godziny, pozwala w widoczny sposób poprawić sylwetkę i zwiększyć masę mięśniową, a tym samym przyspieszyć metabolizm.
  • Nie zapominaj o śniadaniu – pominięcie posiłku na samym początku dnia to dla organizmu sygnał, że powinien on oszczędnie gospodarować swoimi zasobami energii, a w efekcie maksymalnie spowolnić metabolizm. Powinno ono pokrywać co najmniej 25% dziennego zapotrzebowania na kalorie.
  • Zachowaj odpowiednie proporcje – głównym źródłem energii na długo dającym uczucie sytości powinny być węglowodany złożone. Także spożywanie dużej ilości warzyw, owoców i białka powoduje przyspieszenie metabolizmu, dostarcza składników do budowy mięśni, reguluje pracę jelit, a dodatkowo wymaga spożytkowania dodatkowej energii na ich strawienie.
  • Wzbogać jadłospis o ostre przyprawy – rozgrzewające i pikantne przyprawy takie jak pieprz, imbir, chili, chrzan, kardamon czy cynamon, choć krótkotrwale, to jednak wywołują przyspieszenie przemiany materii.
  • Odpowiednio się nawadniaj – ważna jest nie tylko ilość wypijanej w ciągu dnia wody, lecz także czas. Najlepiej wypić szklankę przed posiłkiem i w trakcie treningu. Odwodniony organizm spowalnia bowiem wszystkie procesy wewnętrzne. Wodę częściowo można zastąpić np. zieloną herbatą, która dzięki zawartości teofiliny i polifenoli przyspiesza metabolizm.

Co reguluje przemianę materii?

Szacuje się, że tempo metabolizmu w dużej mierze zależy od nas samych. Większość zaburzeń wynika z nieprawidłowego stylu życia, ciągłego pośpiechu, braku regularności. Zatem jak poprawić przemianę materii? Z pewnością stres niekorzystnie wpływa na nasz metabolizm, głównie za sprawą zwiększonej syntezy takich hormonów jak np. kortyzol. Podobnie zaburzenia hormonalne (np. tarczycy) również sprzyjają odkładaniu się tłuszczy. Wśród innych przyczyn rozregulowanej przemiany materii wymienia się ciągły pośpiech, nieregularne posiłki, zbyt dużo tłuszczów nasyconych diecie. W większości wypadków zmiana codziennych nawyków pozwala przywrócić równowagę metabolizmu, jedynie w określonych przypadkach konieczna jest konsultacja lekarska i jasne określenie przyczyny kłopotów.

*

Odpowiednie składniki w diecie

Jak poprawić przemianę materii? Dobrym sposobem jest spożywanie posiłków opartych na naturalnych produktach, bez konserwantów, tłuszczów nasyconych, wzmacniaczy smaków czy dużej ilości węglowodanów prostych. Znaczna ilość przetworzonej żywności w naszym menu to gwarancja nie tylko zaburzenia i spowolnienia metabolizmu, lecz także gromadzenia się w organizmie szkodliwych toksyn. W codziennej diecie nie powinno więc zabraknąć:

• białka – do ich strawienia organizm potrzebuje dużej ilości energii, tak więc ich spożywanie to doskonały sposób na podkręcenie przemiany materii. Wśród produktów polecanych znajdziemy przede wszystkim chude mięso i wędliny, przetwory mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu, różnego rodzaju sery, ryby i orzechy;
• warzyw i owoców w każdej postaci, w tym roślin strączkowych i suszonych owoców;
• pełnoziarnistych produktów zbożowych, które zawierają cenny dla prawidłowej pracy układu pokarmowego błonnik, np. płatków zbożowych, w tym przede wszystkim owsianych i żytnich;
• fasoli i różnego rodzaju orzechów;
• przypraw o działaniu termogenicznym, które w naturalny sposób przyspieszają metabolizm;
• produktów bogatych w cynk, jod i selen, chociażby ze względu na ich pozytywny wpływ na kondycję tarczycy (np. owoce morza, ryby czy algi, orzechy brazylijskie);
• kiszonek zawierających cenne probiotyki (np. ogórki, czy kapusta kiszona);
• olejów roślinnych (w tym m.in. oliwy z oliwek czy oleju lnianego).

Witaminy, probiotyki, suplementacja

W dzisiejszych czasach trudno jest utrzymywać nieustannie prawidłową dietę, dlatego warto wspomagać się dodatkową suplementacją. Powinna ona zawierać nie tylko witaminy i minerały, niezbędne do utrzymania wielu procesów metabolicznych, lecz także cenne probiotyki, dzięki którym łatwiej jest zadbać o prawidłową mikroflorę jelitową. Doskonałą propozycją są suplementy Guut, które zawierają kompleksowe połączenie wszystkich składników w wygodnych opakowaniach na każdy dzień. W zależności od naszych indywidualnych potrzeb, możemy sięgnąć po:

  • Guut metabolism – zestaw probiotyków oraz ekstraktów, które nie tylko zmniejszają łaknienie, lecz także regulują przemianę materii.
  • Guut vitality – probiotyki wraz z dodającymi energii ekstraktami, dodatkowo ułatwiającymi koncentrację.
  • Guut mood – zestaw zawierający nie tylko kapsułkę z probiotykami, lecz także ekstrakty korzystnie wpływające na nasze samopoczucie i redukujące poziom stresu.
  • Guut immunity – probiotyki wzbogacone o dodatkowe ekstrakty roślinne wspierające nasz układ immunologiczny.
  • Udowodnione działanie i wysokiej jakości substraty wykorzystywane do produkcji suplementów Guut to gwarancja dobrego wyboru.

*

Sposoby na zdrowy układ trawienny

Dobra przemiana materii to gwarancja zadowalającego samopoczucia. Jednakże utrzymywanie układu trawiennego w dobrej formie to niełatwe zadanie. W tej kwestii dużo zależy od naszej woli i konsekwencji działania. Istotne jest nie tylko utrzymywanie odpowiedniej diety, lecz także:

• unikanie alkoholu,
• jedzenie bez pośpiechu, w spokojnych warunkach,
• regularne laboratoryjne i obrazowe badania kontrolne,
• minimalizowanie źródeł stresu,
• aktywność fizyczna,
• równowaga pomiędzy czasem przeznaczonym na pracę, a tym który powinniśmy przeznaczać na odpoczynek.

Warto zacząć chociażby od drobnych zmian, by szybka przemiana materii pozwoliła nam nie tylko czuć się dobrze we własnej skórze, lecz także poprawić swój stan zdrowia i uzyskać prawidłową wagę.

Guut to suplementy diety. Należy pamiętać, że suplement nie zastępuje zróżnicowanej diety, stanowi za to jej wsparcie. Suplementy należy zażywać zgodnie z wytycznymi i zalecanymi dawkami dziennymi.
Suplement jest zarejestrowany w GIS.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Przejdź na stronę główną Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie