Masz te objawy? Nie lekceważ ich! To może być niedobór wapnia w organizmie. Nie zwlekaj i zbadaj jego stężenie we krwi

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Wapń jest ważnym składnikiem mineralnym, wpływającym na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jego niedobór może wywołać wiele niepożądanych objawów. Sprawdź, jakie dolegliwości mogą towarzyszyć niedoborom wapnia.  Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Wapń jest ważnym składnikiem mineralnym, wpływającym na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jego niedobór może wywołać wiele niepożądanych objawów. Sprawdź, jakie dolegliwości mogą towarzyszyć niedoborom wapnia. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE karandaev/123rf
Udostępnij:
Wapń jest najważniejszym składnikiem mineralnym, odpowiadającym za budowę kości i zębów. Jego odpowiednie stężenie we krwi wpływa na funkcjonowanie mięśni oraz układu nerwowego. Zapotrzebowanie na wapń zależy od wieku, płci oraz stanu fizjologicznego. Sprawdź, które objawy mogą świadczyć o niedoborze wapnia.

Funkcje wapnia w organizmie

Wapń w organizmie człowieka pełni wiele ważnych funkcji, a przede wszystkim jest głównym składnikiem kości oraz zębów.

Masa wapnia w ciele dorosłego człowieka wynosi ok. 1,2 kg.

Znaczna część tego składnika mineralnego znajduje się w kościach oraz zębach (ok. 99 proc.), a pozostała – w płynie śródkomórkowym, pozakomórkowym oraz w surowicy krwi.

Te objawy mogą świadczyć o niedoborze wapnia

Rola wapnia w organizmie:

  • zapewnia twardą i zbitą strukturę kości i zębów,
  • opóźnia reakcje chemiczne niektórych enzymów,
  • aktywuje białka krzepnięcia krwi,
  • wspomaga gojenie się ran,
  • aktywuje lipazę, rozkładającą tłuszcz zawarty w pokarmie,
  • usprawnia przepuszczanie składników przez błony komórkowe,
  • wpływa na prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych,
  • wspomaga kurczliwość i pracę mięśni.

Zapotrzebowanie dobowe na wapń

Zapotrzebowanie na ten pierwiastek ściśle zależy od wieku, płci oraz aktualnego stanu fizjologicznego. Eksperci z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego zalecają, aby dzienne spożycie wapnia wynosiło:

  • dzieci 1-3 lata – 700 mg,
  • dzieci 4-9 lat – 1000 mg,
  • młodzież 10-18 lat – 1300 mg,
  • dorośli 19-50 lat – 1000 mg,
  • dorośli >51 lat – 1200 mg,
  • kobiety w ciąży i podczas laktacji < 19 lat – 1300 mg,
  • kobiety w ciąży i podczas laktacji >19 lat – 1000 mg.

Warto zatem zadbać o prawidłową dietę bogatą w mleko i przetwory mleczne, w tym sery twarogowe, jogurty, kefiry i maślanki. Sery pleśniowe również są znakomitym źródłem tego składnika mineralnego, natomiast serki topione są bardzo ubogie w wapń.

Do innych źródeł wapnia można także zaliczyć:

  • mąkę owsianą,
  • sezam,
  • migdały i mleko migdałowe,
  • brokuły i brukselkę,
  • warzywa strączkowe.

Masz te objawy? Nie lekceważ ich! To może być niedobór wapnia

Źródła:

Sprawdź, jakie funkcje w organizmie pełni wapń

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Toksyczne warzywa, gdzie jest ich najwięcej?

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie