Kiedy przerwa od picia kawy ma sens? Kawowy detoks rozpocznij, gdy organizm wysyła te sygnały. Poznaj zalety i wady picia kawy

Monika Góralska
Monika Góralska
Kawa ma wiele cennych właściwości, jednak raz na jakiś czas warto zrezygnować z jej picia na ok. 10 dni.
Kawa ma wiele cennych właściwości, jednak raz na jakiś czas warto zrezygnować z jej picia na ok. 10 dni. pixabay.com
Udostępnij:
Wiele osób nie wyobraża sobie dnia bez kubka ulubionej kawy. Chociaż kawa poprawia koncentrację, wspiera serce oraz usprawnia trawienie i posiada wiele innych cennych właściwości, to jednak warto raz na jakiś czas z niej zrezygnować. Kawowy detoks przyniesie również wiele korzyści dla zdrowia, szczególnie osobom, które piją „małą czarną” w zbyt dużych ilościach. Sprawdź, jakie zalety przyniesie ci kilkudniowa przerwa od picia kawy.

Spis treści

Zalety i wady picia kawy

Kawa ma wiele właściwości zdrowotnych m.in. polepsza pamięć i koncentrację, przyspiesza metabolizm i usprawnia trawienie, zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu czy choroby wieńcowej serca prowadzącej do zawału, a także chroni przed rozwojem cukrzycy typu 2, schorzeń wątroby, choroby Parkinsona i niektórych nowotworów, a przede wszystkim pobudza i dodaje energii.

Jednak aby takie korzyści z picia kawy osiągnąć, nie można przekraczać zalecanej, bezpiecznej dawki kofeiny, która wynosi 400 mg kofeiny na dobę. Można więc w ciągu dnia wypić maksymalnie 5-6 średnich filiżanek kawy.

Przekroczenie zalecanej ilości kawy może się wiązać z nieprzyjemnymi dolegliwościami. Kofeina wpływa na ośrodkowy układ nerwowy i pobudza uwalnianie neuroprzekaźników w mózgu. Przedawkowanie kofeiny prowadzi do wystąpienia bólów głowy, uczucia niepokoju i rozdrażnienia, drżenia rąk, przyspieszenia pulsu oraz problemów z zasypianiem.

Regularne picie nadmiernych ilości kawy prowadzi do uzależnienia i wystąpienia negatywnych objawów. Dodatkowo kawa w takim przypadku przestaje również działać pobudzająco, a wręcz odwrotnie, sprawia, że czujemy się cały czas zmęczeni i zestresowani. Jeśli pijesz kawę i uważasz, że na ciebie ona nie działa, oznacza to, że powinieneś na jakiś czas z niej zrezygnować. Wystarczy 10 dni kawowego detoksu, aby zauważyć korzystne efekty z odstawienia „małej czarnej”.

Zobacz także:

Mniej kawy, więcej snu

Kofeina zawarta w kawie pobudza centralny układ nerwowy, a działanie to utrzymuje się nawet 5 godzin po wypiciu naparu. Dzięki temu mamy więcej energii, ale jeśli pijemy napój po południu, możemy mieć też problemy z wyciszeniem się i zaśnięciem. Picie zbyt dużych ilości kawy w ciągu dnia oraz sięganie po nią o późnych porach dnia może prowadzić do kłopotów z zasypianiem, a nawet bezsenności.

Detoks od kawy polepszy nastrój

Odpowiednia dawka kofeiny działa pobudzająco, ale zbyt duże jej ilości prowadzą do wystąpienia drżenia rąk, nerwowości, rozdrażnienia i ciągłego odczuwania niepokoju oraz stresu. Zrezygnowanie na kilka dni z picia kawy pozwoli ci się wyciszyć i zrelaksować.

Rezygnacja z kawy to bielszy uśmiech

Mocna kawa taka jak espresso czy ristretto nie tylko powoduje przebarwienia na zębach, ale osłabia też szkliwo zębów, przez co stają się one bardziej podatne na uszkodzenia. Odstawienie na jakiś czas kawy sprawi, że uśmiech będzie bielszy i bardziej promienny.

Bez kawy schudniesz

Wprawdzie kofeina zawarta w kawie przyspiesza metabolizm i zwiększa spalanie tkanki tłuszczowej, jednak dodatki takie jak cukier, śmietanka, a nawet chude mleko czy napój roślinny zwiększają jej kaloryczność. Bowiem słodkie napoje, których należy unikać to nie tylko kolorowe napoje gazowane czy dosładzane soki, ale też słodzona kawa czy herbata. Pijąc kawę, częściej też sięgamy po słodycze i kaloryczne przekąski. Poza tym dodatki smakowe niwelują także korzystne właściwości samego naparu kawowego. Dlatego zrezygnowanie z picia takich małych „bomb kalorycznych” każdego dnia może wspomóc odchudzanie i zmniejszyć obwód w pasie.

Odstawienie kawy na kilka dni sprawi, że kofeina zacznie działać

Jeśli pijesz kawę codziennie i uważasz, że możesz ją pić nawet przed snem, bo wcale na ciebie nie działa to znak, że pijesz jej za dużo. Większe niż zalecane dawki kofeiny sprawiają, że organizm się do niej przyzwyczaja i potrzebuje jej coraz więcej. Z czasem jednak nawet duża ilość kofeiny przestaje przynosić oczekiwane korzyści. Zamiast tego pojawiają się skutki przedawkowania w postaci nerwowości, nadmiernego pobudzenia, problemów ze snem i koncentracją. Przerwa w piciu kawy sprawi, że po powrocie do spożywania tego napoju będziesz się cieszyć ze wszystkich korzyści jakie on daje.

Kawowy detoks wprowadzaj powoli

Kofeinowy detoks lepiej jest wprowadzać stopniowo, zmniejszając ilość wypijanej kawy. Picie 4-5 filiżanek kawy dziennie od wielu lat, a następnie odstawienie jej zupełnie z dnia na dzień może drastycznie pogorszyć samopoczucie i wywołać objawy takie jak bóle głowy, spadek koncentracji, senność i obniżenie nastroju. Dlatego lepiej stopniowo zredukować ilość wypijanej kawy, a następnie na ok. 10 dni zastąpić ją np. zieloną herbatą. Po kilku dniach detoksu zaczniesz odczuwać zalety z rezygnacji z picia kawy, a po jego zakończeniu łatwiej powrócisz do picia zalecanych ilości tego napoju.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Koniec stanu epidemii w Polsce

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kamila
Kawy jakoś często nie pije, częściej sięgam po herbatę, więc to chyba od niej powinnam zrobić sobie detoks. Chyba pora zacząć pić więcej cisowianki, żeby przy okazji się dobrze nawodnić :)
Przejdź na stronę główną Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie