Japońska dieta wodna (JDW) – na czym polega i jakie są jej zasady? Sprawdź efekty wynikające ze stosowania japońskiej diety wodnej

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Japońska dieta wodna nie jest dietą odchudzającą, a kontrolowanym spożyciem wody.
Japońska dieta wodna nie jest dietą odchudzającą, a kontrolowanym spożyciem wody. serezniy/123rf
Udostępnij:
Japońska dieta wodna (JDW) opiera się na rytuale picia wody według określonych zasad. Kontrolowane picie wody może wspomagać oczyszczanie organizmu z toksyn oraz poprawić trawienie pokarmów. Jednak przed wprowadzeniem diety, osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze krwi, obrzęki lub choroby sercowo-naczyniowe powinny skonsultować się z lekarzem. Sprawdź, na czym polega japońska dieta wodna oraz jakie efekty może dać jej stosowanie.

Spis treści

Japońska dieta wodna – na czym polega?

Japońska dieta wodna (JDW) nie jest typową dietą odchudzającą, ponieważ nie ma w niej konieczności ograniczania kalorii. Opiera się głównie na rytuale picia wody, dzięki czemu możliwe jest dokładne kontrolowanie spożywanych płynów. Dieta wodna może być również stosowana jako element kuracji oczyszczającej z toksyn.

W Polsce ta metoda nie jest jeszcze szerzej znana, jednak powoli coraz więcej osób jest świadomych wpływu picia wody na organizm człowieka. Jedną z propagatorek japońskiej diety wodnej jest Joanna Niecikowska – twórczyni profilu na Instagramie „profiltaktyka” oraz e-booka „Taka Pani Uroda”

Jeśli chodzi o JDW możemy zjadać od 2 do 4 posiłków w ciągu dnia, nie podjadając między nimi. W Japońskiej Diecie Wodnej nie skupiamy się na odchudzaniu, jak w przypadku wielu diet. Przynosi ona mnóstwo innych, wspaniałych korzyści dla naszego organizmu – czytamy na blogu Joanny Niecikowskiej.

Zasady diety opartej na kontrolowanym spożyciu wody

Japońska dieta wodna to określenie świadomego i kontrolowanego picia wody. Dzień należy rozpoczynać od ustalonej ilości ciepłej wody, z dodatkiem szczypty nierafinowanej soli kuchennej, a dopiero po upływie 20 minut można spożyć pierwszy posiłek.

Ważne, aby w trakcie jedzenia i po posiłku nic nie popijać. Należy odczekać ok. 2 h po posiłku, zanim napijemy się ponownie wody. Jest to bardzo ważna zasada, dzięki której trawienie przebiega w prawidłowy sposób.

Po wodę należy również sięgać 30 minut przed każdym posiłkiem, dzięki czemu żołądek szybciej zostanie wypełniony, a my zjemy zdecydowanie mniejszą porcję pożywienia. Warto również dodać, że JDW nakazuje wypić szklankę ciepłej wody 20 minut przed snem.

Cały dzień pamiętam o piciu wody. Zawsze mam ze sobą butelkę oczyszczonej, przegotowanej wody ze szczyptą soli kłodawskiej. JDW nie określa ilości wody jaką powinnam wypijać w ciągu całego dnia. Natomiast wiedząc o tym, że organizm cały czas wykorzystuje i pozbywa się wody, każdego dnia staram się wypijać jej około 2 – 2,5 l – pisze Joanna.

Blogerka podkreśla również, że warto rozpocząć wprowadzanie JDW małymi krokami:

  1. W pierwszym tygodniu na czczo należy spożyć jedną szklankę ciepłej wody z odrobiną soli.
  2. Należy stopniowo zwiększać ilość wypijanej wody na czczo.
  3. Po zakończeniu picia trzeba odczekać 20 minut, a dopiero po tym czasie rozpocząć jedzenie pierwszego posiłku.
  4. Należy dążyć do tego, aby przed śniadaniem wypijać 2 szklanki ciepłej wody ze szczyptą solą.

Warto dodać, że do co drugiej szklanki wody trzeba dosypać szczyptę nierafinowanej soli kamiennej. Ważne jest również to, żeby wodę pić małymi łykami i bez pośpiechu.

Jakość wody także ma szczególne znaczenie, najlepiej, aby była to woda ze szklanych naczyń i pojemników, a nie plastikowych butelek. Joanna podkreśla, że płyn powinien być oczyszczony z bakterii, toksyn, metali ciężkich oraz mikroorganizmów.

Jakie efekty może dać stosowanie JDW?

Woda stanowi ponad połowę składu ciała dorosłego człowieka i to właśnie w niej zachodzą wszystkie reakcje metaboliczne. Gdy jej ilość ulega zmniejszeniu, procesy fizjologiczne nie przebiegają prawidłowo, co skutkuje utrudnioną eliminacją toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii.

Zdrowy człowiek powinien wypijać minimum 2 litry wody dziennie.

Kontrolowane i świadome picie wody przynosi wiele korzystnych efektów dla organizmu. Joanna Niecikowska w swoim poście pisze o głównych korzyściach zdrowotnych, wynikających ze stosowania japońskiej diety wodnej:

  • nawilżona skóra,
  • oczyszczenie organizmu,
  • wzmocnienie organizmu.

Blogerka wskazała również, że stosowanie się do zasad JDW może wspomagać leczenie schorzeń, takich jak:

  • choroby sercowo-naczyniowe,
  • migrenowy ból głowy,
  • nieżyty błony śluzowej żołądka,
  • stany zapalne mięśni i stawów,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • nawracające stany zapalne dróg moczowych,
  • zaburzenia neurologiczne.

Przeciwskazania do stosowania japońskiej diety wodnej

Stosowanie każdej diety niesie ze sobą ryzyko pojawienia się niepożądanych dolegliwości. W przypadku JDW ryzyko to jest spowodowane spożywaniem soli, która jest źródłem sodu.

W związku z tym, osoby z niektórymi schorzeniami powinny unikać stosowania japońskiej diety wodnej lub przed jej zastosowaniem skonsultować z lekarzem prowadzącym. Choroby, które wymagają ograniczenia sodu w diecie to:

  • choroby nerek,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • przewlekłe choroby żołądka,
  • choroby sercowo-naczyniowe,
  • przewlekłe obrzęki.

Sprawdź, jak wybrać najlepszą wodę do picia

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Brzmi rozsądnie. Też tak robię, że pół godziny przed obiadem wypijam szklankę cisowianki i wtedy zjadam mniejszą porcję. W trakcie posiłku nie popijam, żeby nie zaburzać procesów trawiennych.
Dodaj ogłoszenie