Jakie objawy mogą towarzyszyć przesileniu wiosennemu? Jak na nas wpływa zmiana pór roku?

Monika Piorun
Monika Piorun
Jaki wpływ na nasz organizm ma zmiana pór roku? Czy objawy, które możemy doświadczać np. podczas przesilenia wiosennego rzeczywiście mają charakter sezonowy? joiseyshowaa/flickr.com/CC BY-SA 2.0
Jak na nasz organizm wpływa zmiana pór roku? Pierwsze cieplejsze dni po zimie mogą sprawiać, że stajemy się nieco bardziej ospali, częściej boli nas głowa, czujemy się osłabieni, poirytowani i zdekoncentrowani. Coraz więcej specjalistów twierdzi jednak, że symptomy te wcale nie mają charakteru sezonowego. Czy „syndrom wiosennego zmęczenia” to tylko mit, który ma niewiele wspólnego z rzeczywistością? Co na ten temat sądzą lekarze i naukowcy?

Klasyczne cztery pory roku, które są tak różne, jak poszczególne części słynnych koncertów skrzypcowych Vivaldiego, przestają mieć odzwierciedlenie w naturze. Zamiast tego mamy wyraźny okres chłodu i gorące lato poprzedzone krótszym lub dłuższym okresem przejściowym.

Choć nasz cykl biologiczny jest zależny od sezonowości, to jednak ze względu na powszechne przebywanie w pomieszczeniach ze sztucznym oświetleniem (a nawet klimatyzacją), zmiana pór roku nie wpływa już na nas tak mocno, jak przed laty. Współcześnie wiele ludzi mieszkających w naszym klimacie może jej nawet nie zauważać. W czasach, w których supermarkety niemal przez cały rok są pełne wszelkich odmian świeżych owoców i warzyw, trudno też uznać, że pomiędzy zimą a wiosną mamy do czynienia z przednówkiem – tak jak nasi przodkowie. Jak więc mogą na nas oddziaływać zmiany, które zachodzą w tym czasie w przyrodzie?

Wiosenny jet-lag, czyli jak na nas wpływa zmiana pór roku?

Lekarze coraz ostrożniej podchodzą do tematu „wiosennego przesilenia” i wyjaśniają, że przyczyną wielu popularnych dolegliwości na przełomie pór roku nie zawsze są zmiany pogodowe. Ludzki organizm nie potrzebuje wiele czasu na to, by przystosować się do dłuższego zaledwie o parę minut dnia. Zupełnie inaczej będzie, jeśli zmieniamy strefę czasową, np. podczas długiego lotu za granicę. Wtedy możemy cierpieć na tzw. jet-lag. W niektórych przypadkach nawet przez 2-3 tygodnie możemy narzekać na problemy ze snem, bóle głowy i wahania nastroju.

Choć niektórzy specjaliści uważają, że „syndrom wiosennego zmęczenia” może być zjawiskiem nieco przesadzonym, a towarzyszące mu osłabienie częściej wynika z przebytych wcześniej infekcji (nasilających się w sezonie zimowym), to jednak nie brakuje pacjentów, którzy potwierdzają, że podczas przesilenia częściej czują się dużo gorzej niż w inne dni.


Objawy, które często wiąże się z przesileniem wiosennymWiele osób skarży się w tym czasie na odczuwanie takich symptomów jak:
senność,
  • apatia/znużenie,
  • osłabienie/zmęczenie (m.in. po infekcjach, które mogły wyczerpać nasz organizm zimą),
  • bóle stawowe,
  • bóle mięśni,
  • problemy z koncentracją,
  • wahania nastroju,
  • łamliwość paznokci,
  • wypadanie włosów (przez niedobór minerałów i mikroelementów),
  • niedotlenienie (w skrajnych przypadkach zasłabnięcia i omdlenia),
  • wahania ciśnienia/zaburzenia rytmu serca (podczas drastycznych zmian pogody).

Wyniki badań dotyczących wpływu pogody na samopoczucie mieszkańców Warszawy (które przeprowadzono pomiędzy kwietniem 2012 a lutym 2013 roku) potwierdziły, że podczas zmian pór roku najwięcej osób skarży się na: ból głowy (15 proc.), rozdrażnienie (10,9 proc.), zniechęcenie (10,5 proc.), wyczerpanie (8,9 proc.), dyskomfort (7,4 proc.) i bóle gośćcowe (7,3 proc.).

Najrzadziej występowały u nich dolegliwości gastryczne (0,8 proc.), podekscytowanie (1,2 proc.) i bezsenność (1,4 proc.). W czasie cieplejszego półrocza badani częściej odczuwali dolegliwości fizyczne, a w chłodniejszych miesiącach – psychiczne.

Przesilenie wiosenne, zmiana pór roku, wiosenne przesilenie
Wyniki badań dotyczących wpływu pogody na samopoczucie mieszkańców Warszawy potwierdziły, że podczas zmian pór roku uczestnicy najczęściej skarżyli się na ból głowy, rozdrażnienie, zniechęcenie, wyczerpanie, dyskomfort i bóle gośćcowe. Najrzadziej występowały u nich dolegliwości gastryczne, podekscytowanie i bezsenność. Masakazu Matsumoto/flickr.com/CC BY 2.0

Dieta na przesilenie, czyli co jeść, by wzmocnić osłabiony zimą organizm?

Jak walczyć z dolegliwościami, które mogą wystąpić podczas wiosennego przesilenia (choć nie zawsze mają związek ze zmianą pór roku)?

Oprócz dłuższego snu (nawet do około 8 godzin na dobę) w walce z sezonowym osłabieniem pomóc może nam dieta obfitująca w warzywa, owoce, chude mięso i nabiał. Nie zaszkodzi wzmacniać się np. kaszami i sycącymi zupami lub bogatym w witaminę C sokiem z rokitnika.

Doskonałym źródłem witaminy A, B, C, PP, K, a także żelaza, wapnia, chromu i magnezu będzie wyhodowana przez nas samodzielnie rzeżucha, a bogate w cynk pestki dyni ograniczą problem z sezonowym wypadaniem włosów.

Nastrój poprawić nam może niewielka ilość wysokiej jakości czekolady (o wysokiej zawartości kakao). Nie warto jednak przesadzać. Odpowiednia dawka aktywności fizycznej pozwoli nam nie tylko zrzucić nadmiar kilogramów po zimie, ale także da nam szansę na to, by się dotlenić i przeciwdziałać ogarniającej nas wtedy apatii. Wydzielające się w trakcie ruchu endorfiny będą mieć pozytywny wpływ na nasze samopoczucie i zadziałają jak naturalny antydepresant.

Zobacz również

Częste zmiany temperatury, które obserwuje się w pierwszych tygodniach wiosny, mogą mieć negatywny wpływ na nasz system immunologiczny i osłabiać naszą odporność. O kondycję pomogą nam zadbać częstsze spacery na świeżym powietrzu (o ile nie przeszkodzi nam w tym alarm smogowy).

Nie powinniśmy też lekceważyć zaleceń dotyczących picia wody (nie mniej niż 2 l dziennie), dzięki której organizm będzie mógł łatwiej pozbyć się nadmiaru toksyn. Producenci suplementów diety z pewnością nie pozwolą nam zapomnieć o preparatach, które mają nam pomóc dodać nieco energii i wigoru na wiosnę.

A co na łagodzenie objawów towarzyszących wiosennemu przesileniu polecają doświadczeni kucharze?

Początek wiosny to idealny czas na… urlop! Naukowcy nie mają wątpliwości

Przełom marca i kwietnia jest najlepszym momentem na to, by zadbać o chwilę odpoczynku. Jak to możliwe?

Naukowcom z Uniwersytetu Manchester udało się udowodnić, że dla naszego organizmu wbrew pozorom korzystniejszy jest wiosenny urlop niż letnie wakacje. Dlaczego?

Wyniki badań potwierdzają, że dla mieszkańców Europy początek wiosny jest najwłaściwszy na to, by pozwolić sobie na urlop.

Osłabiony zimowymi miesiącami organizm wręcz domaga się wtedy, by dać mu szansę na chwilę odpoczynku. W tym czasie możemy być bardziej podatni na infekcje, a naszą odporność skutecznie wzmocni nawet krótki urlop i parę dni wytchnienia od nadmiaru codziennych obowiązków.

Letnie wakacje zwykle uzależniamy od warunków pogodowych i wysokiej temperatury, na którą można liczyć w tym sezonie. Pora ta nie jest jednak dla nas aż tak wskazana, jak moment przesilenia wiosennego, kiedy naszemu ciału najbardziej przydałaby się chwila wolnego.

Co o objawach związanych z przesileniem wiosennym sądzą lekarze?

Komu najbardziej szkodzą gwałtowne zmiany pogody?

Jak dowodzą naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego, w miejscach, w których podczas zmian pór roku dochodzi do drastycznych zmian temperatur, notuje się zarówno wzrost liczby wypadków drogowych, jak i… wyższy wskaźnik samobójstw. Niestety ze względu na anomalie pogodowe, które w ostatnich latach zdarzają się częściej niż zwykle, musimy przygotować się na to, że statystyki te będą coraz bardziej niekorzystne. Czego jeszcze możemy się spodziewać?

Kiedy wieje halny częściej możemy skarżyć się nie tylko na pogorszenie samopoczucia, migreny, problemy z koncentracją, zaburzenia snu i poirytowanie, ale także na dolegliwości układu sercowo-naczyniowego oraz oddechowego. Silny wiatr może mieć związek także z innymi czynnikami, które wpływają na nasz stan psychiczny.

Naukowcy z Zakładu Medycyny Sądowej Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego uważają, że gwałtowne zmiany ciśnienia atmosferycznego towarzyszące wiatrowi halnemu mogą być jedną z przyczyn tego, że np. powiat tatrzański od lat przoduje w statystykach dotyczących osób próbujących odebrać sobie życie.

Z kolei badacze z Rosji na łamach "New Scientist" wykazali, że podobna zależność może wynikać ze związku pomiędzy aktywnością geomagnetyczną a samobójstwami.

Potwierdziły to badania psychologów z Australii i RPA. Ich zdaniem pole magnetyczne Ziemi może oddziaływać na rytm pracy serca. Burze magnetyczne mogą zaś wpływać na nasz stan psychiczny, sprzyjając zarówno stanom lękowym i depresji, jak i zawałom. Na łamach „British Journal of Psychiatry” wykazano, że w trakcie takich gwałtownych zjawisk odnotowywany jest blisko 36-procentowy wzrost liczby pacjentów hospitalizowanych z powodu depresji.

Zdaniem naukowców objawy te nie muszą być zależne od strefy klimatycznej. Zarówno w gorącym Meksyku, jak i w chłodnym Sankt Petersburgu, badaczom udało się wykazać ponad 10-procentowy wzrost rozległych zawałów serca podczas wyraźnej zmiany w aktywności słonecznej i towarzyszących im burz magnetycznych.

Podczas przesilenia wielu ludzi skarży się na dolegliwości, które mogą pojawiać się wtedy, kiedy zmieniamy strefy czasowe.

Zmiana czasu – czym grozi praca w nieodpowiednich godzinach?

Zobacz również

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3