Co warto wiedzieć o jagodach goji?

Materiał informacyjny DAGER
Czym są jagody goji? Czy warto je dodawać do porannej owsianki? Dowiedz się, czy owoce te mają właściwości prozdrowotne.

Jagody goji - czym są?

Jagody goji są owocami, które w medycynie naturalnej krajów azjatyckich używane są od ponad 2500 lat. Od jakiegoś czasu zyskują także coraz większą popularność w Polsce, reklamowane jako żywność superfoods, co zawdzięczają swoim właściwościom prozdrowotnym. Ciekawostką jest, że jagody goji bywają nazywane czerwonymi diamentami Wschodu.

Jagody goji rosną na kolcowoju tybetańskim lub też kolcowoju chińskim, który występuje m.in. w Tybecie i w Chinach. Za najzdrowsze uznaje się jagody goji pochodzące z terenu Himalajów, gdyż w tym regionie uprawiane są całkowicie ekologicznie i bez użycia pestycydów.

Owoce pozyskiwane z kolcowoju pospolitego uznawane są za mniej zdrowe, mają mniejszą zawartość składników odżywczych i mogą być zanieczyszczone sporą ilością pestycydów (europejskie normy nie pokrywają się z azjatyckimi, w Chinach dopuszczalne jest użycie o wiele większej ilości pestycydów niż w Unii Europejskiej). Dlatego podczas zakupów uważnie czytaj etykiety produktów.

Dlaczego warto jeść jagody goji?

Jagody goji są doskonałym źródłem składników mineralnych i witamin, zawierają m.in.:

  • witaminy B1
  • witaminy B2
  • witaminy B6
  • witaminy C
  • wapń
  • selen
  • fosfor
  • żelazo
  • cynk
  • miedź

Ponadto jagody goji uważane są za dobre źródło białka, węglowodanów oraz tłuszczów. Sprawia to, że ich spożycie bardzo korzystnie wpływa na wytwarzanie hormonów oraz właściwą pracę mózgu i układu nerwowego. Oprócz tego jagody goji zawierają rozpuszczalny w wodzie bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP, który wpiera działanie układu odpornościowego.

To oczywiście nie wszystkie właściwości jagód goji. Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami stwierdzono, że regularne ich spożycie może prowadzić do obniżenia poziomu cukru w organizmie poprzez m.in. zwiększenie wychwytywania glukozy w tkankach obwodowych. Działanie hipoglikemiczne może też zmniejszać hiperglikemię, a także zwiększać wrażliwość na insulinę – czyli tym samym zmniejszać insulinoodporność.
Jagody goji są cennym źródłem cyperonu, który poprawia pracę serca, a także betainy, która to z kolei może zapobiegać chorobom serca. Inne substancje zawarte w owocach goji pozwalają natomiast na obniżenie poziomu cholesterolu. Regularne spożywanie jagód goji usprawnia pracę wątroby oraz może wspomagać oczyszczanie organizmu z toksyn.

Ciekawostką jest fakt, że jagody goji mogą mieć bardzo korzystny wpływ na oczy. Wynika to z zawartości w owocach goji karotenoidów oraz luteiny, które mają właściwości antyoksydacyjne i zabezpieczają siatkówkę oka przed negatywnym działaniem wolnych rodników. Ponadto luteina pochłania niebieskie światło widzialne, co chroni oczy przed działaniem promieniowania UV i promieniowania widzialnego.

Jagody goji – jak jeść?

Jak jeść jagody goji?. W Polsce dostępność świeżych owoców jest dość niewielka, o wiele łatwiej kupić suszone jagody. Można jeść je same w ramach przekąski lub dodać do owsianki, jaglanki i muesli, a także sałatki lub ryżu.

Więcej o jagodach goji, innych superfoods, a także o zdrowym odżywianiu przeczytasz na Naturalnie o Zdrowiu, portalu o medycynie naturalnej, dobrym jedzeniu, aktywności fizycznej, ekologii i zdrowym stylu życia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie