7 objawów, które świadczą o niedoborze magnezu. Sprawdź, jak je rozpoznać i czym grozi zbyt niski poziom tego pierwiastka w organizmie

Monika Góralska
Monika Góralska
Niedobory magnezu obecnie są dość powszechne, ponieważ ich główną przyczyną jest stres i nieodpowiednio zbilansowana dieta.Sprawdź, jakie dolegliwości wskazują na niedobory magnezu.Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Niedobory magnezu obecnie są dość powszechne, ponieważ ich główną przyczyną jest stres i nieodpowiednio zbilansowana dieta.Sprawdź, jakie dolegliwości wskazują na niedobory magnezu.Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE puhhha/123rf.com
Udostępnij:
Magnez jest bardzo ważnym dla organizmu pierwiastkiem, który wspomaga działanie układu nerwowego oraz pracę mózgu, serca i mięśni. Obecnie wiele osób ma jednak niedobór magnezu, który jest spowodowany głównie nieprawidłową dietą bogatą w produkty przetworzone oraz narażeniem na przewlekły stres. Sprawdź, jakie objawy wskazują na niedobory magnezu i czy dotyczą one ciebie.

Jakie funkcje pełni magnez w organizmie?

Magnez to bardzo ważny pierwiastek, który przede wszystkim odpowiada za prawidłowe działanie układu nerwowego oraz pracę mięśni i serca. Reguluje przewodnictwo impulsów nerwowych, napięcie mięśniowe, przepuszczalność błon komórkowych i ciśnienie osmotyczne krwi, a także wydzielanie wielu enzymów.

Najważniejsze funkcje magnezu to:

  • regulacja ciśnienia tętniczego krwi,
  • wspomaganie układu odpornościowego,
  • wsparcie działania układu nerwowego,
  • poprawa pamięci i koncentracji oraz pracy mózgu,
  • działanie uspokajające,
  • budowanie struktury kości i zębów,
  • uczestniczenie w procesie skurczu komórek mięśnia sercowego,
  • zmniejszenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych,
  • przeciwdziałanie powstawaniu zakrzepów krwi,
  • regulowanie stężenia glukozy we krwi,
  • wspomaganie funkcjonowania układu trawiennego,
  • wsparcie funkcjonowania wątroby,
  • regulowanie gospodarki hormonalnej i pracy tarczycy,
  • wspomaganie pracy nerek, zapobieganie kamicy nerkowej.

Sprawdź, jakie dolegliwości wskazują na niedobory magnezu!

Zobacz także:

Dzienne zapotrzebowanie na magnez

Niedobór magnezu (hipomagnezemia) to zbyt niskie stężenie magnezu we krwi, które prawidłowo powinno wynosić 0,65–1,2 mmol/l w surowicy krwi.

Według Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego zalecane dzienne spożycie magnezu w diecie wynosi:

  • mężczyźni do 30. roku życia – 400 mg,
  • mężczyźni powyżej 30. roku życia – 420 mg,
  • kobiety do 30. roku życia – 310 mg,
  • kobiety po 30. roku życia – 320 mg,
  • kobiety w ciąży poniżej 19. roku życia – 400 mg,
  • kobiety w ciąży powyżej 19. roku życia – 360 mg,
  • kobiety w okresie laktacji poniżej 19. roku życia – 360 mg,
  • kobiety w okresie laktacji powyżej 19. roku życia – 320 mg,
  • niemowlęta do 6. miesiąca – 30 mg,
  • dzieci od 6. miesiąca do 1. roku życia – 70 mg,
  • dzieci od 1. do 3. roku życia – 80 mg,
  • dzieci od 4. do 9. roku życia – 130 mg,
  • dzieci od 10. do 12. roku życia – 240 mg,
  • dzieci powyżej 13 roku życia – 360 mg.

Niedobór magnezu dotyczy szczególnie osób narażonych na długotrwały stres oraz niedbających o odpowiednio zbilansowaną dietę, a także ciężko pracujących fizycznie, uczniów, studentów oraz ludzi intensywnie pracujących umysłowo, kobiet ciężarnych i w okresie menopauzy.

Zbyt niski poziom magnezu w organizmie może skutkować wystąpieniem nadciśnienia tętniczego, skurczu tętnic wieńcowych, kamicą nerkową, rozwojem miażdżycy i nowotworów, może też sprzyjać rozwojowi cukrzycy typu 2.

Magnez to niezbędny pierwiastek, którego niedobory ma większość osób. Jest bowiem łatwo wypłukiwany z organizmu, a skutkiem są zaburzenia mięśniowe i nerwowe, a także większa podatność na szkodliwe działanie stresu. Uzupełniaj magnez z naturalnych źródeł, by poprawić samopoczucie, łatwiej się zrelaksować i chronić serce. Te produkty zapewnią go najwięcej! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, ew. naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

W czym jest magnez? Te produkty to najlepsze źródła tego nie...

Źródło:
Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Toksyczne warzywa, gdzie jest ich najwięcej?

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie